torstai 29. tammikuuta 2009

Miten on onnellisuus?

Olen kuulostellut ihmisiä. Kaikilla on oma tapansa olla onnellinen. Toinen haluaa reissata, toinen haluaa olla vain kotona, ja yksi haluaa tehdä kaikkea siltä väliltä. Omat onnellisuuden hiput on herkässä, ja tulee pienistä, arkisista asioista. Olen tietysti onnellinen, kun pitelen käsissäni matkalippuja! Tai katson talo esitettä, tai kun on uusi auto... Rahalla saa onnea, se on selvä. Ihmisen rakkautta sillä ei saa, mikä on ehkä se suurin onnellisuuden aiheuttaja. Rahalla voi ostaa rakkautta kyllä, kun ostaa koiranpennun. Se tekee maailman onnelliseksi ja rakastaa sinua vilpittömästi. Tiedän, että edellisen tekstin perusteella, ei uskoisi, että koiristaan voi olla onnellinen, mutta jokainen niistä on persoona ja jokainen aiheuttaa onnellisia hetkiä. Toinen menestymällä näyttelyssä, toinen vain loikoilemalla sängyssä. Onnellisuus on niin jokaisen persoonasta kiinni. Rikas ihminen voi olla onneton, sillä hänellä ei todennäköisesti ole sitä, mitä rahattomalla voi olla.

Oletko koskaan istunut metsässä kannon nokkaan, hiljjentynyt hetkeksi, ja miettinyt. Olen tässä ja nyt. Minulla on koti ja työ, ja ruokaa, ja rakastava ihminen lähellä...? Me voimme tehdä tavallisia asioita, hengittää raikasta ilmaa, kerätä sieniä, ja liikkua vapaasti. Olen terve ja minulla on kaikki perustarpeet, joita tarvitsen. Voin tehdä valintoja asioiden suhteen. Asiat voisi olla huonomminkin! Paljon huonommin!

Kaikilla on unelmia, toiveita ja haaveita. Näissä on haastetta, jotta ne saataisiin toteutettua. Minulla oli lapsena kolme toivetta, kaksi ihan tavallista, jotka olen toteuttanut ja yksi ihan urpo haave, jota ei koskaan voisi toteuttaa, mutta lähelle sitä haluan mennä. Nykyään, minulla on edelleen kolme, hyvin erillaista unelmaa, jotka aijon kaikki toteuttaa, ennemmin tai myöhemmin.
Lisäksi on liuta asioita, joita haluan tehdä ja kokea, esimerkiksi matkustaa.Ja kun sinnikkäästi säästää, pääsee matkalle, ja voi kokea muiden maiden aarteita! Jokainen työssäkäyvä, pystyy säästämään, yhden ulkomaanmatkan verran vuodessa. Roomaan pääsee reiluksi viikonlopuksi alle 400e/henkilö, ja kanarialle viikoksi, vielä halvemmalla. On vain tiedettävä,minne, miten ja mistä etsii ja haluaa mennä. Kaikki on mahdollista, jos sitä oikeasti haluaa.

Väärin on, syytellä toisten haaveita ja toiveita vääriksi. Kenenkään haaveet ja toiveet ei ole vääriä. Kaikki tyylillään. Muistan, kun joskus muinoin, ystäväni ryhtyi lapsen adoptiota harkitsemaan. Projektin alussa, hän sanoi minulle, "meillä on mahdollisuus valita, haluammeko talon vai lapsen". Lapsi teki heidät onnellisiksi, vaikka he toivovatkin että joskus vielä saavat sen talonkin... Se on heidän haave, jota kukaan ei voi latistaa!

Kaikki me olemme ihmisiä, erillaisia, erillaisten mielipiteiden kanssa. Ja sinun omat asiat ovat sinun asioita, ei muiden. Ja ne, jotka arvostelevat muiden ajatuksia, voisivat mennä itseensä, ja miettiä, miksi niin tekevät...

Olkaa onnellisia =)

Ei kommentteja: